7. piętro. Uczelnia Doskonaląca się
Uczelnia badawcza to cel niezwykle ambitny i osiągalny, być może w dłuższej perspektywie czasowej. Uniwersytet Gdański powinien czynić starania, by status ten osiągnąć, mobilizując cały swój potencjał. Oczywiste jest, że możemy podejmować wszelkie działanie na miarę swych możliwości, świadomi swych mocnych, ale i słabszych stron. Jeżeli mobilizacja społeczności akademickiej nie wystarczy by status uczelni badawczej uzyskać, Uniwersytet będzie doskonalił się dalej, choć innymi trajektoriami rozwojowymi. W mojej ocenie mogą to być Regionalne Inicjatywy Doskonałości oraz program Uniwersytetów Europejskich.
Działania zmierzające do osiągnięcia statusu Uczelni Doskonalącej się:
- projekt ogólnouniwersyteckiej ankiety dotyczącej „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza” –wspomagającej opracowanie koncepcji rozwoju Uczelni, dostosowanej do koncepcji zrównoważonego rozwoju, uwzgledniającej w sposób kompleksowy uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne;
- powołanie Zespołu ds. Opracowania scenariuszy „trajektorii rozwojowych” UG, zależnych od wyników ewaluacji działalności naukowej;
- wspieranie Priorytetowych Obszarów Badawczych oraz identyfikacja i wzmacnianie innych „wysp doskonałości” na UG;
- opracowanie strategii dalszej konsolidacji Uniwersytetu Gdańskiego z innymi uczelniami w ramach Związku Uczelni w Gdańsku im. Daniela Fahrenheita – m.in. uwzględniającej tworzenie międzyuczelnianych centrów badań i rozwoju w strukturze Związku (np. Międzyuczelniane Centrum Badań nad Kosmosem; Międzyuczelniane Centrum Transhumanizmu, i inne);
- w obszarze kształcenia – podnoszenie kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich przez zachęty do odbywania szkoleń z zakresu nowych metodyk i światowych trendów w kształceniu (program Teach the Teachers); przegląd treści kursów oraz włączenie do programów kształcenia zagadnień związanych z Celami Zrównoważonego Rozwoju (program Teach the Future) – wprowadzenie modułów obowiązkowych dotyczących zagrożeń klimatycznych, niezależnie od wydziału i kierunku studiów, możliwie dopasowanych do specyfiki wydziału/kierunku.